L’Escola d’estiu de música són unes jornades de formació per a docents de música que proposen itineraris segons el perfil professional dels docents i ofereixen diferents activitats i tallers per tal d’enriquir la seva formació i donar-los recursos per aplicar d’una manera pràctica a l’aula. Les jornades estan adreçades a professorat de música d'infantil i primària, secundària i escoles de música.
L’objectiu de l’escola d’estiu és dotar la ciutat de Girona d’unes jornades de formació per a docents de música per tal d’enriquir la seva formació i donar- los recursos per aplicar-los d’una manera pràctica a l’aula.
Ho organitza: La Marfà - Centre de Creació Musical i Escola Municipal de Música de Girona – Ajuntament de Girona.
Hi col·labora: Casa de la Música del Gironès i Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE) - Universitat de Girona.
Amb el suport de: Departament de Cultura - Generalitat de Catalunya, i Diputació de Girona.
Coordinació i assessorament pedagògic: Harmony Games
Preograma
Dilluns 5 · juliol
10 h. Material amb cant Gemma Tatay
Material amb cant us proposa conèixer cançons de tota mena i d’arreu del món, tot afegint un “toc” d’originalitat amb acompanyaments fets amb materials diversos i també amb el propi cos, que ens serviran d’ajuda per entendre’n millor el significat, l’estructura formal, la pulsació interna, l’estètica, etc.
Es treballarà amb peces a diferents veus, cànons i cançons fetes amb obstinats, en què el més important serà descobrir el seu procés d’aprenentatge.
10 h. Tradició en moviment amb Anna Romaní.
La tradició ens mobilitza a tots, tots alhora, en comunitat, en cercle, amb ritme... o per parelles, o sols, alternant-nos, organitzant i reorganitzant el grup. Percebre els fils invisibles que dibuixen l’espai entre nosaltres, gaudir de la vitalitat del pols compartit, aprendre sobre l’origen de melodies i moviments
per entendre-les millor i poder-nos-les reapropiar, reinventar amb consciència i propietat... aquests són els objectius de la proposta.
15.30 h. Explorem, creem, improvisem! Recursos per al desenvolupament de la musicalitat al llarg de la vida amb Alba Pujol
En aquesta sessió es compartiran recursos i estratègies pràctiques i accessibles per afavorir
el diàleg i la improvisació musical des d’edats primerenques, amb el propi cos i amb instruments, amb exemples d’activitats de música i moviment d’aplicació en els diferents àmbits de l’educació musical.
Es reflexionarà sobre el procés d’aprenentatge musical al llarg de la vida, compartint la nova mirada que ens aporta la Teoria de l’Aprenentatge Musical del pedagog Edwin Gordon (MLT).
15.30 h. Creo cançons amb Amb Antoni Tolmos
Què ha de tenir una cançó per ser una “bona” cançó? Cal que tingui només una bona melodia amb uns acords que funcionin? O cal alguna cosa més? S’explicarà com analitzar melodies, aplicar acords que donin nous colors harmònics, situar-nos tonalment i com estructurar una cançó perquè funcioni durant tot el minutatge. Tot d’una manera senzilla i entenedora a l’abast de tothom.
Dimarts 6 · juliol
10 h. Didàctica musical en streaming (sessió en línia) amb Xavi M. Rocamora
En aquest taller es tractarà sobre les possibilitats didàctiques que ens brinden les plataformes de videotrucada grupal: com convertir el format no presencial en una oportunitat de joc i aprenentatge, crear recursos i activitats que parlin el llenguatge de l’streaming, i conèixer i controlar les funcions de les plataformes de videotrucada perquè estiguin al servei dels objectius pedagògics.
Sessió en línia, cal connectar-se des d’un ordinador
i tenir la darrera versió de Zoom instal·lada. Es recomana també tenir l’última versió d’OBS instal·lada.
15.30 h. Juegos que suenan (sessió en línia) amb María Vanesa Utz (Paraguai)
Proposta lúdica a través d’un viatge musical que
serà desenvolupat amb una interessant concepció
de la feina coral, utilitzant un repertori infantil variat, estratègies lúdiques, objectes i moviment, des de les pedagogies actives i la sistèmica per integrar la música i les dinàmiques grupals com a eix transversal de la musicalització infantil.
Sessió en línia i en castellà. Cal connectar-se des d’un ordinador i tenir la darrera versió de Zoom instal·lada. Cal que els participants disposin de roba còmoda i
un espai ampli apte per al moviment, i dels materials imprimibles enviats en PDF i elements per a les creacions plàstiques.
Dimecres 7 · juliol
10 h. Gospel & Spirituals amb Ramon Escalé
Sessió per aprendre i sentir el gòspel i els cants espirituals des de la implicació musical i emocional.
Es treballaran aspectes com el control i la consciència de l’afinació; la pràctica i distinció dels diferents
colors vocals aplicats al gòspel; cantar en la pulsació rítmica i interioritzar el concepte de pes rítmic; la comprensió i pràctica dels ritmes més habituals (binaris i ternaris); el control i pràctica de les dinàmiques, accents, articulacions i lligadures d’expressió; la improvisació, expressivitat i interpretació, i la connexió ritmicocorporal.
10 h. Percussió corporal en escena amb Lu Arroyo
Aquesta sessió vol promoure la flexibilitat en la pràctica educativa, oferint diferents maneres d’ensenyar un mateix contingut, i tot des del llenguatge no verbal. Es presentaran eines i estratègies per treballar capacitats que poden desenvolupar les persones durant tota
la vida i desenvolupar moltes de les intel·ligències múltiples descrites per H. Gardner: la capacitat musical, logicomatemàtica, interpersonal, intrapersonal, lingüística, corporal o espacial.
En el taller es plantejarà com transmetre continguts des de diferents camins perquè cada persona integri amb més facilitat qualsevol aprenentatge, i sobretot, ens ho passarem bé!
15.30 h. Música a les mans amb Mar Calvet i Isidre Vallès
L’objectiu d’aquesta activitat és introduir els assistents en el coneixement d’aspectes bàsics de la discapacitat visual des de la perspectiva actual de l’educació inclusiva, i en relació amb els estudis musicals.
Parlarem dels Serveis Educatius del CREDV CRE- ONCE Barcelona, la tasca de suport de l’equip de música a l’alumnat i professorat, i dels recursos específics per a les persones amb discapacitat visual (com el sistema Braille i aplicacions derivades de les noves tecnologies). Per fer-ho més entenedor us proposarem alguna activitat pràctica de sensibilització perquè cadascú tregui les pròpies conclusions des de la vivència personal.
15.30 h. Didàctica del conjunt instrumental amb Ferran Badal
En aquest taller es treballarà amb eines i recursos diversos per aplicar a l’aula, tenint en compte la diversitat i els diferents ritmes d’aprenentatge dels i les alumnes dels conjunts instrumentals. Els objectius de la sessió són dotar de recursos el professorat de conjunt instrumental, compartir experiències d’aula, fomentar la creativitat i el diàleg entre els i les alumnes i potenciar la creació de recursos dels i les docents.
Cal portar instrument a la sessió.
Dijous 8 · juliol
10 h. No només música (El Teler de Música) amb Mireia Besora, Ester Bonal i Marta Casas, d’El Teler de Música.
Què passa a l’aula quan fem música? Quin clima de treball i gaudi es crea? Per què trio una cançó i no una altra? Quins objectius, més enllà dels curriculars, em plantejo
en el dia a dia? El que faig a l’aula és per a tothom? Parlem de com incorporar la música a les propostes educatives d’altres àmbits? Identifiquem oportunitats d’aprenentatge, d’educació en valors, de treball en xarxa, d’acció comunitària... des de l’aula de música?
Des de l’equip d’El Teler de Música ens plantegen una sessió per qüestionar paradigmes i reflexionar des
de la pràctica sobre el paper dels professionals de l’educació musical.
15.30 h La Batuescola. Una batucada a l’aula amb Laura Peinado i Xavi M. Rocamora
Taller participatiu de conjunt instrumental de percussió brasilera a càrrec de La Batuescola. A partir de
jocs, dinàmiques i cançons aprendrem a muntar una batucada a l’escola, adaptable a tots els nivells.
Cal dur roba còmoda. La Batuescola facilitarà els instruments per a la sessió.