Per què crear una gran formació en un centre educatiu?
Integrar la formació d’un instrument sense necessitat de coneixement previ en un centre escolar i iniciar els alumnes en la música de forma col·lectiva mitjançant la formació d’una gran formació instrumental és la millor forma de democratitzar l’accés a la pràctica musical. Els principals beneficis d’aquesta pràctica són la consecució de la igualtat d’oportunitats, en particular pel que fa a la competència artística, i la detecció del talent. L’alumne veurà millores en diferents paràmetres:
• A nivell pròpiament musical: construcció de la intel·ligència musical a partir de l’observació, l’experimentació i la vivència sensorial
• A nivell educatiu: desenvolupament de capacitats com ara l’expressió, la concentració, l’esforç o la creativitat
• A nivell de cohesió: augment del sentiment de pertinença al grup
Objectiu
Donar a conèixer diferents eines metodològiques per afrontar amb èxit la creació d’un gran conjunt musical en un centre educatiu. Com s’estructura una formació amb diferents instruments? Com es pot encarar un projecte d’aquestes característiques en un centre d’ensenyament obligatori? Durant el curs analitzarem diferents models pedagògics i crearem una proposta pràctica: la "Pim Pam Brass Band”, una banda de trompetes, trombons, bombardins i tubes.
Continguts
Durant el curs ens convertirem en membres actius d’una gran formació musical de vent metall, la “Pim Pam Brass Band”, que ens servirà d’exemple per treballar els continguts i aconseguir els objectius proposats. Veurem els principals paràmetres educacionals per conèixer les possibilitats mecànico-melòdiques d’un instrument i quina és la millor forma per aconseguir que tots els components d’una banda instrumental escolar es coordinin entre si. Les activitats i dinàmiques de grup que veurem són extrapolables a altres formacions com ara la Big Band, l’orquestra, el conjunt d’ukeleles, els acordions…
Treballarem un repertori que ens permetrà amalgamar els coneixements adquirits en les activitats prèvies i pararem especial atenció en el component lúdic de les classes: durant el curs descobrirem diferents metodologies per coordinar una banda instrumental mitjançant activitats dinàmiques i participatives. Els alumnes del curs no cal que siguin necessàriament instrumentistes.
Temari
• Warm-up: exercicis previs d’escalfament, amb i sense instrument
• Iniciació: els primers passos per crear una orquestra
• Possibilitats mecànico-melòdiques dels instruments
• Notació i prenotació musical
• Exercicis de coordinació i percussió corporal aplicats a l’aprenentatge de l’instrument per millorar el sentit rítmic del grup
• La tècnica de l’instrument en grup
• L’harmonia com a recurs a les classes grupals
• El repte de la politonalitat. Com afrontar-lo?
• Interpretació d’un repertori bàsic. Es treballaran diferents composicions musicals de diferents estils
• Soundpainting aplicat a l’aprenentatge de l’instrument
• Dinàmica dels jocs de rol en conjunt
• El concert: petit concert on s’interpretarà el repertori treballat durant el curs
Format
El curs tindrà un caràcter eminentment pràctic i es durà a terme a través de grups de treball. A banda de la part teòrica corresponent, els alumnes hauran de participar activament en les diferents metodologies, aportar el seu coneixement i buscar punts d’unió amb la resta d’alumnes.