Aquest curs està adreçat als docents que formen part dels equips directius d’escoles de música. Té com a objectiu presentar la implementació del model pedagògic competencial en l’àmbit musical, seguint el marc legal del Decret 354/2021.
El model competencial se centra en els aprenents i en les finalitats de cada projecte educatiu, on els continguts són un mitjà per assolir l’aprenentatge. La seva aplicació implica transformar dues dimensions de l’acció docent:
- Les pràctiques didàctiques dins de l’aula.
- El funcionament del treball col·legiat horitzontal.
Per assolir graus de transformació en aquestes dues dimensions, els equips directius han de fer primer seu el model, implicar-s’hi i garantir-ne la viabilitat. Posteriorment, l’han d’organitzar de manera que sigui coherent, versemblant i funcional per al claustre. Depenent del punt de partida de cada centre, el model permet implementacions progressives que aporten evidències de qualitat, tant en els processos com en els resultats. Així es poden crear les condicions perquè el model competencial s’implementi per convenciment i necessitat, moment en què els projectes educatius de millora esdevenen realment reeixits i no només una expressió de bona fe o una exigència administrativa.
OBJECTIUS ESPECÍFICS DEL CURS:
- Diferenciar els atributs del model pedagògic competencial centrat en l’aprenentatge respecte al model tradicional centrat en els continguts.
- Definir les competències musicals com a vies per abordar la música com a experiència de coneixement i pràctica.
- Determinar els dominis de cada competència musical i associar-hi els continguts que les desenvolupen.
- Proposar una metodologia i un sistema d’avaluació de les competències musicals en les matèries d’instrument i llenguatge musical.
- Presentar un model de disseny de programacions per competències musicals i transversals.